účinkující 2017

___

 

 

 

Jan Mráček

housle

 

Studoval housle na Gymnáziu a Hudební škole hl. města Prahy ve třídě M. Mickové. Ve studiu pokračoval u J. Fišera, pod jehož vedením absolvoval v r. 2013 také Pražskou konzervatoř. V současné době studuje Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni pod vedením dlouholetého koncertního mistra Wiener Symphoniker Jana Pospíchala. Absolvoval také řadu zahraničních kurzů a masterclass, mj. u prof. S. B. Shippse (USA), G. Lipkinda, L. Kerbela, L. Chilingiriana či I. Haendel. Svůj výrazný talent prokazoval od mládí, např. společným koncertem s Josefem Sukem v cyklu ''Josef Suk uvádí mladé talenty'', jako sólista s Pražskou komorní filharmonií či v rámci mezin. belgického festivalu Musica Mundi pod taktovkou M. Vengerova. Je několikanásobným vítězem mezin. Kocianovy houslové soutěže (2005, 2006), obdržel několik ocenění ze soutěže při Letních kurzech Václava Hudečka, jejímž vítězem se stal v r. 2006. V témže roce získal také absolutní vítězství v národním kole soutěže Concertino Praga. O rok později absolvoval světovou Spohrovu

 

houslovou soutěž v německém Weimaru a v r. 2008 získal první cenu v soutěži konzervatoří ČR. Je vítězem mezin. soutěže Beethovenův Hradec (2009). K jeho největším úspěchům patří titul nejmladšího laureáta Soutěže mezin. festivalu Pražské jaro v roce 2010, vítězství na mezin. houslové soutěži Stefanie Hohl Violinwettbewerb ve Vídni a jeho dosavadním nejcennějším úspěchem je 1. cena na světové houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni (2014), v rámci níž se představil také jako sólista s Vídeňskými filharmoniky a natočil CD pro společnost Naxos. V r. 2011 se stal v historii nejmladším sólistou symfonického orchestru Českého rozhlasu. Jako sólista spolupracuje s mnohými orchestry, hrál pod taktovkou dirigentů jako G. Noseda a X. Zhanga. V r. 2015 se představil jako hostující koncertní mistr České filharmonie, na stejném postu pokračoval i na koncertním turné s orchestrem EUYO 2015 a ještě v listopadu téhož roku vystoupil jako sólista na turné s orchestrem Mloda polska filharmonia.

 

Od ledna 2008 je členem Lobkowicz Tria, s nímž v r. 2014 získal 3. cenu na mezin. soutěži komorní hudby A. Dvořáka a 1. cenu na mezin. hudební soutěži J. Brahmse v rakouském Pörtschachu. Od r. 2012 působí také jako asistent na Akademii V. Hudečka.

Roman Janál

baryton

 

Vystudoval hru na housle na plzeňské konzervatoři a zpěv na Hudební akademii v Sofii. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Eugen Oněgin, Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie). Své první angažmá přijal v Banské Bystrici, odkud přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. Od roku 1994 hostoval v plzeňské opeře (Piková dáma - Tomskij, Faust a Markétka - Valentin, Don Giovanni aj.). V r. 1995 se po úspěšném debutu s rolí Guglielma v Così fan tutte a Figara v Lazebníku sevillském stal sólistou Státní opery Praha. Od r. 1997 nastoupil dráhu sólisty Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Grégoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, Dona Giovanniho ve stejnojmenné opeře, Hraběte Almavivu ve Figarově svatbě, Silvia v Komediantech, Germonta v Traviatě, Kalinu v Tajemství, Voka v Čertově stěně, Bohuše v Jakobínu, Ščelkalova z opery Boris Godunov ad. Romana Janála mohli slyšet diváci také na mnoha zahraničních operních i festivalových pódiích, mj. v Teatro Real v Madridu, v Londýně (s J. Bělohlávkem a orchestrem BBC), Bruselu, Amsterdamu, na festivalech ve Francii, Itálii, Německu, USA, Austrálii, Koreji, Japonsku a mnoha dalších. Spolupracuje s dirigenty a orchestry jako jsou C. Richter, H. Griffiths, J. Latham Koenig, J. Bělohlávek, O. Lenárd, G. Albrecht, FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF, Talichův komorní orchestr ad. Od r. 1994 spolupracuje s Českým rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů. S Českou televizí spolupracoval na filmových verzích oper Josefa Berga (Návrat Odysseův do vlasti, Evropská turistika) a Bohuslava Martinů (Slzy nože, Hlas lesa). V roce 1995 se stal absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže A. Dvořáka v Karlových Varech. Je čestným členem Mezin. pěveckého centra A. Dvořáka. V letech 1995-2006 byl pěveckým pedagogem na Pražské konzervatoři, v současnosti působí na HAMU v Praze a Mezin. konzervatoři v Praze. Je stálým hostem Národního divadla v Praze a sólistou Národního divadla v Brně. Za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery Castor a Pollux v Národním divadle získal Cenu Thálie za rok 1999.

Hana Müllerová

harfa

 

Absolvovala Pražskou konzervatoř u prof. L. Váchalové a Akademii múzických umění v Praze u prof. K. Patrase. Své vzdělání doplnila studijním pobytem na konzervatoři v Kyjevě u prof. N. Izmajlové. V r. 1986 vyhrála soutěž Nadace Ruth Lorraine na Oregon university (Eugene, USA) a na svém kontě má i řadu vítězství z domácích soutěží. Pravidelně vystupuje s předními instrumentalisty a komorními soubory. Spolupracuje s Českým rozhlasem, Českou televizí, nahrává pro domácí i zahraniční vydavatelství. V r. 1999 bylo CD Literatura v hudbě, na kterém se podílela s instrumentálním souborem Variace, oceněno časopisem

 

Répertoire titulem deska měsíce. Od r. 1990 je 1. harfistkou Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK. Od r. 1996 pedagogicky působí na Gymnáziu a hudební škole hlavního města Prahy, ZUŠ Music Art (Fakultní škola Univerzity Karlovy v Praze) a od r. 2O15 vyučuje na Pražské konzervatoři.

 

Založila rodinný harfový kvartet Prah-a-harP, ve kterém spolu s ní vystupují její tři dcery, a od r. 2013 organizuje také celostátní přehlídku harfové mládeže Prah-a-harP festival.

JAROSLAV TŮMA

varhany

 

Vystudoval Pražskou konzervatoř u J. Vodrážky a Akademii múzických umění v Praze u prof. M. Šlechty (varhany) a prof. Z. Růžičkové (cembalo). Získal řadu ocenění na mezinárodních soutěžích, mj. v Norimberku (1980, 1. místo za varhanní improvizaci), Haarlemu (1986, 1. místo za varhanní improvizaci), Linci (1978), Lipsku (1980, soutěž J. S. Bacha), soutěži Pražské jaro (1979) a mnoha dalších. Bohatá koncertní činnost jej zavedla do většiny zemí Evropy včetně Islandu a Turecka, do USA, Kanady, Japonska, Mongolska, Singapuru či Jihoafrické republiky. Od r. 1990 vyučuje varhanní hru a improvizaci na Hudební a taneční fakultě AMU v Praze a je častým členem porot mezin. varhanních soutěží. Jako pedagog

 

hostuje pravidelně i na mnohých mezin. interpretačních kurzech. V letech 1990-1993 provedl v Praze kompletní Bachovo varhanní dílo, často uvádí i hudbu českých skladatelů 19. a 20. století, např. J. Kličky, B. A. Wiedermanna či Petra Ebena.

 

Tůmova diskografie čítá přes padesát sólových titulů a několik desítek titulů natočených ve spolupráci s dalšími umělci. U firmy Supraphon vyšla jeho řada kompaktních disků Historické varhany Čech, která zachycuje zvuk vzácných varhan různých epoch od renesance až po začátek 20. století.

 

Pro Český rozhlas připravuje Jaroslav Tůma pořady o varhanní a duchovní hudbě, v r. 2012 dokončil soubornou rozhlasovou nahrávku devětadvaceti klavírních sonát J. L. Dusíka. Je autorem hudby k filmu P. Kouteckého Proměny Pražského hradu a sbírky varhanních skladeb Svaté lásky labirynth aneb Česká mariánská muzika na témata Adama Václava Michny z Otradovic.

Mihály Könyves-Tóth

trubka

 

Vystudoval trubku na Konzervatoři a hudební škole Léo Weinera v Budapešti u Kálmána Kovácse ml. a pokračoval na budapešťské hudební akademii Ference Liszta u Jánose Kirsche. Své vzdělání rozšířil na řadě workshopů a master classes, mj. u Gábora Boldóczkiho, Gábora Tarköviho, Tamáse Velenczeiho či Jeroena Berwaertse. Je laureátem mnoha prestižních soutěží. Řadu ocenění získal již za dob studií, mj. několik cen z národních trubkových soutěží v Debrecenu (v r. 2011 1. cena v mistrovské kategorii), Budapešti (1. místo v r. 2011) či Ulmu. Mezi nejvýraznější úspěchy patří cena ze soutěže Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro (2. místo, r. 2016).

Dasha

zpěv

 

Absolvovala Státní konzervatoř v Praze a v roce 2005 studovala na Berklee College of Music v americkém Bostonu. Již 18 let působí jako dvorní vokalistka Karla Gotta. Sólově vystupuje v televizních pořadech (např. Stardance…když hvězdy tančí) a koncertuje s kapelou Pajky Pajk Quintet. Ztvárnila titulní roli v muzikálu Popelka, Ofélii v české i anglické verzi muzikálu Hamlet, Miu v Galileovi a postavu židovské dívky Rebeky v muzikálu Golem. Zahrála si role Angeliky a Mony Lisy ve stejnojmenných muzikálech, v divadle J. K. Tyla v Plzni zpívala roli Černošky v opeře Bohuslava Martinů Voják a tanečnice a v muzikálu Monty Python‘s Spamalot si zahrála roli Jezerní dámy. Na scéně Hudebního divadla Karlín ztvárnila role Katariny i Carmen v alternaci s Lucií Bílou v muzikálu Carmen, roli Georgie v muzikálu Vražda za oponou, hlavní roli v muzikálu Eltona Johna – Aida a roli Bonnie v muzikálu Bonnie&Clyde. Za roli Máří Magdaleny v muzikálu Jesus Christ Superstar se stala držitelkou ceny Thálie za rok 2010. Na vlnách Českého rozhlasu Dvojky pravidelně uvádí společně s Janem Smigmatorem pořad Klub Evergreen. Dasha pracuje na svém sólovém albu, které vyjde na podzim roku 2017.

JAN SMIGMATOR

zpěv

 

Je oceňovaný jazzový a swingový zpěvák. Jeho hlas, styl, frázování a láska k jazzu a swingu ho řadí mezi přední interprety tohoto žánru. S noblesou sobě vlastní tak naplňuje odkaz swingových králů, jakými byli Frank Sinatra, Sammy Davis jr., Dean Martin nebo dodnes fantastický Tony Bennett. V r. 2008 dokončil studium zpěvu na Pražské konzervatoři v oboru zpěv. Již v době studií vystupoval v doprovodu předních českých jazzmanů a jazzových orchestrů. V r. 2005 se stal sólistou legendárního Orchestru Václava Hybše, s nímž absolvoval více než 250 koncertů po celé ČR. V současné době nejčastěji vystupuje se svým doprovodným Swinging Q, komorní formací

 

složenou ze špiček české jazzové scény (V. Strnad - piano, J. Greifoner - kontrabas, O. Sluka - bicí nástroje, M. Smejkalová - saxofony). Pokud jde o swing velkokapelový, vystupuje v doprovodu Big Bandu Felixe Slováčka nebo jako častý host Orchestru Karla Vlacha, Big Bandu Gustava Broma, B-Side Bandu a řady regionálních těles. Má na svém kontě dvě sólová alba. Od r. 2011 je také moderátorem Českého rozhlasu Dvojka, na jehož vlnách vysílá společně s Dashou svůj autorský hudební pořad Klub Evergreen zaměřený na propagaci především amerického jazzu, swingu, evergreenů a jeho interpretů. V r. 2015 dramaturgicky připravil a se svým týmem realizoval projekt Sinatrology, který vznikl u příležitosti 100. výročí narození swingového krále Franka Sinatry. Koncerty Sinatrology patřily k vůbec nejrozsáhlejším oslavám výročí Franka Sinatry na světě.

Big Band Felixe Slováčka

saxofon

 

Je předním českým jazzovým a tanečním orchestrem. V jeho čele stojí od r. 1983 šéfdirigent Felix Slováček. Big Band hraje v klasickém obsazení (4 trubky, 4 trombony, 5 saxofonů, kytara, baskytara, bicí, klavír). Historie Big Bandu sahá do 60. let minulého století. Zakladatelem a prvním uměleckým šéfem tehdy ještě Tanečního a jazzového orchestru Českého rozhlasu (TOČR) se stal vynikající český jazzman a skladatel Karel Krautgartner. V čele orchestru ho poté vystřídal Josef Vobruba spolu s Vladimírem Popelkou, pod jejichž vedením orchestr vytvářel hudební projekty s nejlepšími českými interprety populární hudby. Jazzovou tvorbu kapely profiloval především aranžér, skladatel a dirigent Kamil Hála. Během let prošla Big Bandem řada osobností, které proslavily český jazz na domácích i zahraničních pódiích a jejichž jména se stala trvalou součástí historie. Mezi jinými to byli kontrabasista Luděk Hulan, trumpetisté Richard Kubernát, Václav Král a Laco Déczi, saxofonisté Milan Ulrich, Miroslav Krýsl, dlouhá léta se na projektech Big Bandu podílel také pianista, skladatel a aranžér Karel Růžička. S orchestrem spolupracovalo i mnoho výrazných zahraničních sólistů, mj. trombonista Sonny Costanz, multiinstrumentalista a skladatel Darryl Kennedy, klarinetista Tony Scott, trumpetisté Greg Hopkins či Benny Bailey a mnoho dalších. S orchestrem realizovalo své projekty také mnoho významných domácích i zahraničních skladatelů.

 

Také dnes působí v řadách Big Bandu špičkoví hráči, kteří pravidelně vystupují na jazzových pódiích také jako sólisté. Mnozí z nich jsou navíc absolventy prestižní jazzové školy Berklee College of Music. Pravidelně se účastní mezinárodních jazzových festivalů.

Elena Moşuc

soprán

 

Rumunsko-švýcarská sopranistka Elena Moşuc studovala na konzervatoři George Enescu ve svém rodném městě Iaşi v Rumunsku. Již v době svého studia vyhrála soutěž německé televize ARD (1990) a je držitelkou i řady dalších prestižních ocenění, mimo jiné Siola d’oro, Premio Zenatello di Verona ad. V r. 2005 jí bylo rumunským prezidentem uděleno nejvyšší státní ocenění v oblasti umění. Od počátku své kariéry byla úzce spojena s Curyšskou operou, kde se objevila v mnoha rolích, mj. Královna Noci (více než 250 představení po celém světě), Konstanze, Donna Anna, Lucia z Lammermooru, Linda ze Chamounix, Violetta, Luisa Millerová, Musetta ad. Diváci ji mohli slyšet i v dalších operních domech po celém světě, mj. v Barceloně, Mnichově, Vídni, Salzburku, Paříži, Londýně, Miláně, Amsterdamu, New Yorku, v Japonsku, Číně a mnoha dalších. Spolupracovala přitom s řadou významných dirigentů, mj. N. Harnoncourtem, Ch. von Dohnányim, F. Luisim, L. Maazelem aj., a operních režisérů (F. Zeffirelli, L. Cavani, R. Berghaus, S.-E. Bechtolf aj.). V posledních letech si získává pověst jedné z nejvšestrannějších a nejvýraznějších sopranistek. V loňské sezóně to dokázala např. svým debutem v roli Mimi v opeře v Curychu, rolemi Lucie z Lammermooru a Carmen v Teatro alla Scala, rolí Gildi ve Vídeňské opeře, Normy na festivalu ve Finsku i mnoha dalších příležitostech. V nedávné době objevila kouzlo portugalské písně s doprovodem kytary – Fado, či svět muzikálu. Přitahuje ji rovněž filmová hudba. V r. 2016 realizovala spolu s London Symphony Orchestra CD s filmovou hudbou Flavia Motally, zkomponované speciálně pro ni. Výčet titulů její diskografie je úctyhodný. Zahrnuje mj. 3 sólová alba pro Sony Classical, nahrávku Händelových árií s Curyšským komorním orchestrem, CD s písněmi Franze Lehára, oceněné německou kritikou, nahrávku Mahlerovy druhé symfonie s dirigentem Valery Gergievem a také množství operních představení na DVD, mj. La Bohème, Rigoletto, Ariadna a Naxu, Kouzelná flétna ad. V r. 2009 byla Elena Moşuc v Rumunsku zvolena Ženou roku, v r. 2010 se stala čestnou občankou svého rodného města.

Jan Chalupecký

dirigent

 

Po studiu na Pražské konzervatoři, obor violoncello, spojil svou profesionální uměleckou dráhu s Komorní operou Praha, ve které v letech 1990–93 působil jako člen orchestru a posléze jako dirigent. V roce 1993 nastoupil do Národního divadla jako asistent dirigenta Zdeňka Košlera, s nímž nastudoval Dvořákova Jakobína. Od roku 1994 provedl v Národním divadle více než dvacet titulů, v poslední době například nové inscenace Dona Giovanniho, Gloriany, Dvou vdov a Simona Boccanegry. Samostatně hudebně nastudoval Kouzelnou flétnu v režii Davida Radoka, Macbetha, operu Bianca und Giuseppe oder Die Franzosen vor Nizza Jana Bedřicha Kittla a ve světové premiéře operu Martina Smolky Nagano. Se souborem Opery Národního divadla vystoupil na festivalu Pražské jaro (Její pastorkyňa (2001), Bianca und Giuseppe a Don Giovanni (2003, s Ildebrandem d’Arcangelo v titulní roli)) a na mnoha domácích i zahraničních scénách, mj. na Slovensku, Maďarsku, Japonsku či Hongkongu. Spolupracoval také se Státní operou Praha (Così fan tutte, Kouzelná flétna či Božská komedie Martina Kumžáka), Operou Mozart či Městským divadlem v Ústí nad Labem. V letech 1997–99 působil jako šéfdirigent Plzeňské filharmonie. Mimo operní scény spolupracoval se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Brno, PKF – Prague Philharmonia a s Českým národním symfonickým orchestrem, s nímž mj. realizoval řadu nahrávek filmové hudby, domácích koncertů i zahraničních turné (Švýcarsko, Německo).

Jihočeská filharmonie

hudební těleso

 

Byla založena v roce 1981 v Českých Budějovicích s původním názvem Jihočeský státní orchestr. V současnosti má 39 členů a zůstává jedinou profesionální filharmonií v Jihočeském kraji. U vzniku orchestru stál dirigent Jaroslav Vodňanský, později se ve funkci šéfdirigenta vystřídali Ondřej Kukal, Břetislav Novotný, Jaroslav Krček a Stanislav Vavřínek. Od roku 2008 je šéfdirigentem Jan Talich.

 

Orchestr vedle interpretace hudby klasicistních skladatelů a skladeb vhodných pro menší orchestry i malý koncertní sál také stále více sleduje současný trend propojování žánrů, objevování nových pohledů na interpretaci a prezentaci a systematicky pracuje na stále vyšší kvalitě. Většina hudebníků jsou mladí, ctižádostiví, šikovní a perspektivní interpreti, kteří velmi vítají jakoukoliv další možnost spolupráce se špičkovými dirigenty i sólisty.